maandag 9 mei 2011

Nepal 1

Weer terug van vakantie, we hebben een rondreis door Nepal gemaakt.
En als je weer thuis bent, moet er weer van alles gedaan worden de was, boodschappen, verjaardagen waaronder ook die van mezelf .
Dus weinig tijd, maar ook moet ik eerlijk  toegeven  dat ik geen zin  had om gelijk druk met de blog in de weer te gaan. Ik heb echt een aantal dagen nodig gehad om van de reis bij te komen( heb ik nog nooit gehad).
Dus eerst de foto's uitgezocht en dit in collage's verwerkt zodat in een poosje vooruit kan met me Blog.

We zijn op zaterdag 16 april vertrokken van Schiphol naar Singapore en van Singapore weer terug naar Kathmandu (de hoofdstad van Nepal).Een totale vliegreis van een kleine 17 uur.
Onze groep bestond uit 11 personen lekker klein dus veel ruimte tijdens de reis in de bus!!
We hadden een Nederlandse reisleider en een  lokale gids uit Nepal die met ons mee reisde en veel over de geschiedenis van het land, cultuur, natuur,godsdienst enz.enz. kon vertellen.
Zelf dacht ik dat Nepal veel op China zou lijken, maar niksvan dit alles, het was meer India.
De eerste vijf nachten zijn we in de hoofdstad Kathmandu gebleven vandaar uit zijn we iedere dag op stap geweest.
Onze eerste uitstap was een stadstour door Kathmandu, het is een fascinerende stad, voor velen een "levende museum' vol schitterende paleizen,tempels en pagodes.
We hebben eerst een bezoek gebracht aan Swayambunath (ook wel de ' Ogen van Boeddha' )genoemd, vanwege de gigantischeogen op deze schitterende pagode die uitkijken over de vallei.
Door de grote hoeveelheid apen die er op de heuvel leven en zich te goed doen aan de dagelijks geofferde etenswaren, wordt deze temep tevens apentempel genoemd.

Daarna hebben we een bezoek gebracht aan Durbar Square, oftewel plein van het Koninkijk paleis.
Hier staat ook de tempel van de levende godin Kumari.(De levende godin wordt gekozen uit een aantal vier-tot vijfjarige meisjes uit de boeddhistiche Shakya-clan, Volgens voorschrift mogen haar voeten nooit in aanraking komen met de grond. Ze verblijft totdat ze voor de eerste maal menstueert of door een andere oorzaak bloed verliest,al is het maar uit een onbetekend wondje).
Na deze bezoeken waren we de verdere dag vrij en hebben de drukke wijk Thamel bezocht, wat een drukte, heel veel getoeter van auto's, motors, en bussen, ook rijden ze daar links dus dat was ook weer even oppassen met oversteken!!!!!

De volgende dag zijn we heel vroeg opstap gegaan voor een vlucht boven de Himalaya,dit wordt altijd heel vroeg gedaan vanwege dat de lucht het helderst is.

Acht van tien hoogste bergen van de wereld bevinden zich op Nepal (waaronder de Mount Everst de hoogste top aarde).
De vlucht duurde ongveer 1 uur.
Na ons ontbijt hebben we een indrukwekkende excursie naar het bedenvaartoord Pashupathinath gemaakt.
Waar aan de heilige Bagmati rivier de gouden Shiva tempel staat. Dit is de belangrijkste en meest heilige tempel van de Hindoe god Shiva in Nepal en dé plek waar crematies plaats vinden.
Bij de ingang worden bloemen,wierook,sandelhout en houtblokken verkocht en rondom lopen gebedsgenezers en Saddhu's (heilige mannen,met as beschilderde gezichten).

De volgende ochtend hadden we weer een drukke dag programma, we een bezoek gebracht aan twee leuke dorpjes Bungamati en Khokana waar kennis gemaakt hebben met één van de grootste bevolkingsgroepen van Nepal de Newari's
En s'middags een bezoek gebracht aan de zusterstad van Kathmandu, Patan.
Ook wel 'stad der schoonheid' genoemd.
Samen met Kathmandu en Bhaktapur vormen zij de drie koningssteden.
In Patan zie je de meest schilderachtige Durban Square van de drie steden met een groot aantal tempels en paleizen, zoals het Koninklijke paleis en de Kva Bahal, een oud klooster vanwege zijn enorme hoeveelheid goud ook wel de gouden tempel wordt genoemd.

Dit is het reis verslag van ons verblijf in Kathmandu.

Groetjes van Anneke

Ellen zei

Wat een prachtig reisverslag, wij zijn 15 jaar geleden in noord India en Nepal geweest en heeft toen een onwisbare indruk op ons gemaakt. En dat weer wennen aan het Nederlandse leventje herken ik helemaal.
Gr Ellen

vilterietje zei

anneke, alleerst een dikke proficiat met je verjaardag en dat je nog vaak in goede gezondheid mag vieren!
een heel indrukwekkend verslag van een prachtige reis en schitterende foto's:)

quilting Jeannet zei

Dus daarom was je er niet op de vorige mandjesclub, we misten je al, en nog een paar andere dames ook hoor...(lol) Wat heerlijk dat je zo,n mooie reis zo samen met je man kan maken joh, wat zul je veel gezien hebben. En nog gefeliciteerd met je verjaardag, tot ziens op de volgende BEE ?

groetjes, Jeannet

christina zei

dat is pas een mooie reis die jullie gemaakt hebben. En zo kleurrijk op de foto's te zien.

marjolijn zei

Wat een geweldige ervaring lijkt me deze reis. Je hebt gezien en vast ook veel inspiratie opgedaan. Ik vond China, Laos en Cambodja ook al heel indrukwekkend. Maar dit staat ook zeker hoog op mijn verlangslijstje. En zo te lezen, mag het ook blijven staan en hoop ik daar ooit nog eens naar toe te gaan. Heb je ook nog leuke dingen meegenomen om in je quilts te verwerken?