maandag 22 november 2010

Zijde verven

Afgelopen donderdag ben ik bij Els van de Steen thuis geweest,ook zij  in het artquilt club.
Zij had tijdens onze laatste bijeenkomst prachtige zelf geverfde zijde stoffen bijzich.
Ik zou eigenlijk vorige maand al naar haar toe gegaan zijn ,maar door het vele huiswerk van de Log Cabin Bol is daar niks van gekomen.
Tijdens het koffie drinken kon ik al genieten van de prachtige werkstukken die zij gemaakt heb van zijde.
Ik had een paar zijde stoffen mee genomen van huis, en zijn we aan de slag gegaan met verven.
Natuurlijk vergeet ik weer foto's te maken tijdens het verven,maar ik heb wel van het eind resultaat foto's gemaakt.

Ik zal in het kort vertellen wat ik heb gedaan.
Vier zijde lappen met daar boven op een chiffonzijde sjaal.

 



 Met de twee lagen stof en met vaatwasser zout allemaal bolletjes gemaakt verdeeld over de stof en de bolletjes afgebonden met zijdelint. Daarna eerst de bolletjes met een fellekleur verven, en langs het afgebonden zijdelint een andere kleur genomen.
Om de bolletjes heen met een groot penceel rondom strepen getrokken,zodat het net sterren leken om de bollen heen. 
Daarna  weer met dezelfde kleuren ,tussen de bollen de ruimtes in kleuren net zolang tot alles geverfd is. Dit alles 2 dagen laten inwerken,dan de zijdelintjes verwijderen van de bolletjes het zout verwijderen en de stof heet strijken.
Dan alles uitspoelen en weer heet droogstrijken.
Ik vind het resultaat mooi geworden, het is weer een heel andere techniek als van mijn andere verfstoffen.
We hebben nu verf voor zijde gebruikt en ik ga het nu ook proberen met de  Procion verf die ik thuis heb.
Els wil ik bedanken voor de leerzame en gezellige dag en ik kom zeker weer een keer bij je langs voor andere technieken.
Als er nog tips zijn van de Procion verf en met name voor zijde dan hoor ik die heel graag.

Groetjes van Anneke

5 opmerkingen:

quiltvaria zei

Ze zijn heel mooi geworden!
Krijg heel veel zin in de volgende quiltclub bijeenkomst.
groetjes Franny

christina zei

Wat zijn deze lappen prachtige geworden! Helemaal mijn kleuren. En wat geeft het een mooie tekening.

quilting Jeannet zei

Tips kan ik je niet geven Anneke, maar de kleuren zijn wel heel erg mooi, wat ga je nu doen met deze lappen ? of is dat een rare vraag ?
Tot morgen! Groetjes, jeannet

Nienke zei

Echt een leuke techniek, mooi hoor! Procion met zijde gaat prima, alleen niet vergeten de soda om te ruilen voor azijn! Hier een blogje over zijde verven: Klik hier

josé zei

Anneke mooi geworden.

Ben benieuwd wat voor moois hiervan gemaakt word !!

Liefs José